Sunday, September 5, 2010

Percik Ikan Kembong





Muak dah makan ayam..
kari ayam.. kicap ayam.. masak merah..

So arini mmg dh plan nk masak ikan..
godek2 internet..
tgk kt SINI..
menarik jugak masak percik..
tp x mau ayam..
nk ganti dgn Ikan..
rasanyer Ikan Kembong mmg paling sesuai buat percik.
tp kena yg segar..

So aku ajak asben teman ke kedai yg jual brg2 basah nie..
mmg rezeki aku ler..
ikan kembung punyer laa segar..
mata putih.. isi keras lg.. badan berkilat..
ape lagik.. aku amik 5 ekor..
mmg utk sekali makan jew..
malas nk simpan2..
ikan dia besar2 jugak.. tu puas ati ler beli 5 ekor..

Ni resepi yg aku guna..
tp aku wat cara lg mudah.. (malas sebenarnyer.. ekeke)..
aku kisar bahan2 sos tu and amik skit utk perap pada ikan.. then bakar..
selebihnyer baru aku masukkan santan and masak sampai pekat..
and one more aku tambah asam keping..
sedapppp.. thanks to Cik Min utk resepi nie..

Resepi Ayam Percik ala Cikmin

Bahan untuk ayam:
1/2 ekor ayam
5 ulas bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
2 btg serai
serbuk lada sulah
garam
(perap ayam dgn bahan2 diatas)

Bahan untuk sos:
10 ulas bawang merah kecil
5 ulas bawang putih
3 btg serai
1/2 inci halia
1/2 inci lengkuas
3 biji buah keras
1 sudu kecil jintan manis
1 sudu kecil jintan putih
1 sudu kecil ketumbar
(semua bahan diatas kisar halus)
15 tangkai cili kering-dikisar(pedas ikut suka)
santan RM2
garam
gula
serbuk perasa

Cara2nya:
Tumis bahan-bahan yg telah dikisar halus bersama cili kering kisar hingga naik baunya,masukkan santan dan biar sampai pecah minyak.Masukkan garam,gula dan perasa jika suka.
Bakar ayam yg telah diperap sama ada guna oven(suhu 165c selama 1 jam) atau dapur arang.Kemudian tuang sos diatas ayam yg telah siap dibakar.

sebelum dicurah sos percik ..

Ok.. dh boh sos percik.. tp ngape sekor je posing..???
lg 4 ekor dh masuk perut.. ekekeke..


post signature

post signature

No comments:

Kongsi Resepi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...